Rationale:
- Opkomst van kunstmatige intelligentie vraagt om positionering in relatie tot mensen en de maatschappij
- Sectorvoorzieningen dragen bij aan gelijkheid en sluiten geen mensen uit
Consequenties:
- Sectorvoorzieningen worden getoetst op een ethisch normenkader voor kunstmatige intelligentie, inclusiviteit en privacy.
Aandachtspunten:
Op het platform wordt informatie over leermaterialen, lerenden en studenten verwerkt. In combinatie met de beoogde Analytics en Financiële functionaliteitkunnen er conflicten ontstaan op het vlak van privacy, publieke waarden enethiek. Er moet nader worden bepaald aan welk ethisch normenkader voorkunstmatige intelligentie, inclusiviteit er getoetst wordt. De door SURF en Kennisnet ontwikkelde WaardenWijzer kan hierbij worden ingezet als instrument. Er is geen ethisch normenkader bekend voor de Nederlandse onderwijssector om te gebruiken voor toetsing of audits. Per (deel)voorziening wordt (indien van toepassing) een passend kader geselecteerd.
Bron:
- HOSA Overkoepelende principes
- MOSA Visie op sectorvoorzieningen in het mbo