Ontwikkelingen op het gebied van Flexibilisering van Onderwijs, Leven Lang Ontwikkelen en datamanagement leiden tot meer instellingsoverstijgende samenwerking en organisatie op het gebied van gemeenschappelijke informatie- en ICT-voorzieningen (sectorvoorzieningen). Vragen die hierbij ontstaan, zijn bijvoorbeeld “hoe zorgen we dat sectorvoorzieningen toekomstvast zijn?”, “hoe zorgen we voor samenhang in de sectorvoorzieningen?”, “hoe maken we hergebruik mogelijk?” en meer recentelijk “hoe borgen, beschermen en bevorderen we publieke waarden bij de digitalisering van onderwijs en onderzoek?”.
Om meer samenhang aan te brengen in de digitale infrastructuur voor onderwijs, hebben universiteiten en hogescholen het initiatief genomen voor het ontwikkelen van de Hoger Onderwijs Sector Architectuur (HOSA). De mbo-instellingen hebben een eigen sectorale (architectuur)kaders voor gemeenschappelijke voorzieningen ontwikkeld, de Middelbaar Onderwijs Sector Architectuur (MOSA), die aansluit op de HOSA.
Hierbij zien we dat ontwikkelingen in onderwijs en onderzoek in toenemende mate vagen om uitwisseling tussen verschillende partijen, zoals studenten, docenten, onderzoekers, bedrijven, overheden en burgers. Het gaat dan om uitwisseling van bijvoorbeeld content, data en voorzieningen, zoals onderwijsmateriaal of onderwijsmodules voor lerenden. De sectorarchitecturen HOSA en MOSA maken daarom bij het opstellen van de applicatiearchitectuur voor de sectorvoorzieningen gebruik van het concept van businessplatforms. Deze ‘digital public sector platforms’ faciliteren interactie en samenwerking, brengen vraag en aanbod bij elkaar en sturen op gezamenlijke waarden en normen.